Ružová Stužka

Ochrana a podpora zdravia a vzdelávania

Pomáhame ženám Slovenska, aby robili správne rozhodnutia pre svoje zdravie. Veď malý správny krok pre zdravie dnes može mať veľký dopad na Vaše zdravie v budúcnosti.

 

Aktuality

15. máj 2024, o 16. hod.

Beh pre zdravé prsia

Pozvánka

Beh pre zdravé prsia

25. máj 2024, od 9. - 14. hod.

Stupava Ekocentrum

Interaktívna diskusia spojená s výukou samovyšetrenia prsníkov na fantóme s možnosťou konzultácie

Stupava Ekocentrum

23. apríl 2024, o 15. hod.

Vernisáž výstavy spojená s výukou samovyšetrenia, správnej životosprávy, OnkoKontrola

Mgr.art Lucia Huňady: Umenie lieči

lucia-hunady

10. apríl 2024, od 13. hod.

Prevencia rakoviny prsníka, OnkoKontrola a ocenenie preverených skríningových pracovísk cenou Amazonky

Deň Zdravia v Topoľčanoch

240410-topolcany

10. apríl 2024, o 10.00 hod.

Prednáška o prevencii rakoviny prsníka a OnkoKontrola

Trenčín

240410-trencin

4. apríl 2024, o 14.00 hod.

Prednáška o prevencii rakoviny prsníka a OnkoKontrola

Centrum vedecko-technických informácií SR

240404-cvti

13. marec 2024, o 17:30 hod.

Prednáška o prevencii rakoviny prsníka a OnkoKontrola

Lozorno

2024-02-13-prevencia-lozorno

11. marec 2024

Prednáška o prevencii rakoviny prsníka a OnkoKontrola

Union Slovensko

2024-02-11-union

13. február 2024, o 16. hod.

Prednáška o prevencii rakoviny prsníka a OnkoKontrola

Topoľčany

2024-02-13-topolcany-prednaska

13. február 2024, od 9:30. hod.

Prednáška o prevencii rakoviny prsníka a OnkoKontrola

Bánovce nad Bebravou

2024-02-13-banovce-prednaska

Súťaž: pokračuje v 2024

RUŽOVÁ TUŽKA

Ocenenie roka 2022 a 2023 získala PhDr. Anna Držíková

Podeľ sa s nami o svoje životné skúsenosti na tému: "Ako do môjho života vkročil nevítaný hosť - rakovina prsníka, ako sa zmenil môj postoj k životu..."

pokračuje aj v roku 2024

stále

Virtuálna galéria umelcov s životnou skúsenosťou s onkologickým ochorením

Podporujeme umelcov s životnou skúsenosťou s onkologickým ochorením (osobne alebo v blízkej rodine)

Ružová stužka n.f. dlhodobo spolupracuje s pacientskymi organizáciami; OZ Amazonky, Nie rakovine, s Ligou proti rakovine a Národným onkologickým inštitútom zastrešujúcim skríningové programy Slovenska.

Ružovú stužku n.f. podporujú dlhodobo aj Nadácia Pontis firmy Dell, firma Kärcher a ďalší....

ruzova-stuzka-nf.jpg

Účelom fondu je združenie finančných prostriedkov určených pre oblasť ochrany zdravia so zameraním na prevenciu rakoviny prsníka.

europa-donna-sk.jpg

V roku 2013 sme vstúpili do európskej aliancie proti rakovine prsníka Europa Donna ako Europa Donna Slovakia.

Činnosť ukončená 31.12.2023. Členstvo prevzalo O.Z. Amazonky 1.1.2024

 

Podporujeme

  • medzinárodnú spoluprácu pri zavádzaní skríningových a vzdelávacích programov v oblasti prevencie a boja proti rakovine prsníkov
  • aplikované výskumné sledovania pilotných preventívnych a skríningoých programov
  • spoluprácu zainteresovaných inštitúcií na národnej úrovni v oblasti prevencie a boja proti rakovine prsníka
  • návod a nácvik samovyšetrovania prsníkov a správnej životosprávy
  • odborné činnosti určené na prípravu informačných a vzdelávacích materiálov
  • výučbovú a prednáškovú činnosť pre verejnosť

Rakovina prsníka je najčastejšie onkologické ochorenie žien na svete.
Ročne pribudne 1,67 milióna nových prípadov.
Viac ako 522 000 žien ročne na toto ochorenie zomrie.

SKRÍNING RAKOVINY PRSNÍKA - Národný onkologický inštitút (brožúrka)

Inštruktážne video ku mamografickemu skriningu

brozura-skrining-mamografia

Naše ciele

  • zlepšovanie vzdelania verejnosti o prevencii rakoviny prsníka
  • včasné zisťovanie rakoviny prsníka pomocou mamografického skríningu vykonávaného podľa European guidelines for quality assurance in breast cancer screening and diagnosis
  • optimálnu liečbu a starostlivosť v prípade onkologického ochorenia prsníka
  • vzájomná spolupráca organizácií podporujúcich prevenciu

Naši partneri

  • Avon
  • Liga proti rakovine
  • Bedeker zdravia
  • OZ Amazonky
  • Radiologická klininka Trenčín
  • Aliance žen
  • Nadácia Pontis
  • Liga zdravia
  • Onkologický ústav sv. Alžbety
  • Pulimedical
  • Swan
  • Sharmant
  • Primátor mesta Bratislavy
  • Kancelária WHO Slovensko
  • Snowball Communications
  • Nie rakovine (pacientská platforma)
  • GaleriaX
  • Národný onkologicky inštitút
  • Kärcher SK
  • Onkomamky o.z.

Verejný prísľub Národneho onkologického inštitútu z 30. mája 2023.

V roku 2023 sa Ružová stužka n.f. zaviazala na svojich vzdelávacích akciách propagovať Onkokontrolu slovenský názov pre skríningové programy medzi ktoré patrí aj mamografický skríning rakoviny prsnika.

onkokontrola-prsnik

Verejnovzdelávacie akcie informujúce širokú verejnosť o prevencii rakoviny prsníka, o mamografickom skríningu a jeho význame ako i o úlohe samovyšetrenia prsníkov, správnej životosprávy finančne podporuje u tých neziskových organizácii, ktoré splnili podmienky projektu. Národný onkologický inštitút tieto akcie finančne podporuje zo zdrojov Ministerstva zdravotníctva SR.

www.onkokontrola.sk

MZ SR: Spustenie informačnej kampane ONKOKONTROLA (video na Facebook)

 

Kállayová A., Kállayová D.

Podľa platného štandardu pre skríningovú mamografiu je súčasťou skríningového vyšetrenia aj oznámenie negatívneho výsledku ústne ihneď a zároveň písomne do troch dní. Rádiológ musí pri skríningovom mamografickom vyšetrení komunikovať s každou vyšetrovanou ženou. Je nutné jej oznámiť výsledok vyšetrenia, ak je negatívny a žena je „zdravá“. V prípade zistenia podozrenia na onkologické ochorenie, či jasného nálezu onkologického ochorenia prsníka je komunikácia o to dôležitejšia. Diagnózou rakoviny sa zmení život väčšiny pacientiek aj ich rodín. Počutie diagnózy rakovina, bez ohľadu na výsledok liečby, sa stáva míľnikom v živote pacientky (Thorne et al. 2010). Pacientky s ochorením na rakovinu umiestňujú efektívnu komunikáciu vysoko na rebríčku svojich priorít týkajúcich sa liečby (Lerman 1993 In: De Morgan 2002) a efektívna komunikácia medzi pacientkou a lekárom môže byť veľmi dôležitá z hľadiska dlhodobého pozitívneho psychosociálneho aspektu pacientky s rakovinou (Davidson – Mills 2005). Z týchto dôvodov sme sa rozhodli priblížiť vhodný postup pri oznamovaní diagnózy C50 na skríningovom mamografickom pracovisku.

1. Rozdiel medzi informovaním a komunikáciou

Pojem „informovanie“ sa zásadne významovo líši od pojmu „komunikovanie“. Kým informovanie charakterizujeme ako prenos údajov, komunikácia je prenosom údajov tak, že osoba, ktorá prijíma informáciu, tejto rozumie a dokáže ju využiť. Pri komunikácii je nutné, aby sme zohľadnili spoločenské a kultúrne faktory, ktoré ovplyvňujú spôsob vnímania osoby, ktorej sú údaje komunikované.

2. Etické princípy komunikácie

Nasledujúce štyri princípy sú zásadné pre komunikáciu v rámci zdravotnej starostlivosti:

1. Autonómia: povinnosť rešpektovať možnosť rozhodovania sa autonómnych osôb.

2. Nepoškodiť: povinnosť vyhýbať sa poškodeniu zámerne alebo priamo (prípustné je, ak škoda nie je priamo zámerná, ale je vedľajším efektom pokusov zlepšiť pacientovo zdravie).

3. Benefit: povinnosť poskytovať benefit s vybalancovaním rizík.

4. Spravodlivosť: povinnosť nestrannosti v rozložení benefitov a rizík.

(European Guidelines for Quality Assurance in Breast Cancer Screening and Diagnosis, 2006)

3. Potreba informácií

Dobre výskumom zdokumentovaný je fakt, že pacientky hlavne počas diagnostickej fázy pokladajú za veľmi dôležité získavanie a aplikovanie informácií (Mills 1999, Thorne et al. 2010).

Pacientky sa líšia vo svojej schopnosti pochopiť informácie o ohrození života a súlad medzi poskytovanou informáciou a pacientkinou schopnosťou ju pochopiť je v takejto situácii veľmi potrebný (Jefford – Tattersall 2002, Roberts at al. 1994 In: Parker et al. 2009).

Štruktúra a odovzdaný obsah ovplyvňujú schopnosť pacientky zapamätať si, čo bolo povedané, nasledujúcimi spôsobmi:

  • väčšinou si pacientky lepšie pamätajú fakty uvedené na začiatku konverzácie
  • informácie o témach, ktoré pacientka (nie lekár) pokladá za dôležité, si lepšie zapamätá
  • čím viac lekár povie, tým je menšie priemerné percento zapamätaných nformácií
  • to, čo si pacientka zapamätá, časom z pamäte „nevybledne“ (Maguire 1999 In: Parker et al. 2009)

Lekári často neodhadnú množstvo a typ informácií, ktoré by pacientka potrebovala počuť (Brurera et al. 2002, Butow et al. 1997 In: Parker et al. 2009). Paradoxné je, že aj napriek veľkej potrebe informácií sa mnoho pacientiek nepýta, častejšie používajú na vyjadrenie nepochopenia mimiku (Butow at al. 2002 In: Parker et al. 2009). Mnohí autori preto odporúčajú opakovane určovať, koľko informácií by sa pacientka rada dozvedela tým, že sa jej priamo pýtame (Parker et al. 2009).

4. Neverbálna komunikácia

V niektorých prípadoch sa stáva, že sú podozrenie alebo diagnóza rakoviny komunikované pacientke nechcene neverbálne alebo slovnými náznakmi zdravotníckeho personálu (Thorne et al. 2010). Pacientky v štúdii (Thomsen et al. 2007) vnímali negatívne fakt, že zo správania zdravotníckeho personálu (napr. reč tela) vycítili, že niečo nie je v poriadku.

5. Emocionálne potreby

Emocionálna podpora pacienta – mnohým pacientkám sa naplnili emocionálne potreby nie tým, že sa lekár priamo spýtal, ako sa cítia, ale napríklad pomocou dotyku (chytenie za ruky) (Thomsen et al. 2007).

6. Špecifiká komunikácie na skríningovom mamografickom pracovisku

Komunikácia zahŕňa obsah diskusie, ako aj aspekty vzťahu a verbálne a neverbálne správanie (Yeheskel et al., 2000 In: Parker et al. 2009). Počas komunikácie na mamodiagnostickom pracovisku odporúčame používať tieto kroky:

1. Jasne oznámiť charakteristiku ochorenia: použiť slová zhubné (onkologické) ochorenie, alebo rakovina. V štúdii (Thorne et al. 2010) pacientky vyjadrili, že pokladali za vhodné, keď lekár používal jasné výrazy povedané pokojným hlasom.

2. Oznámiť štádium, dať najavo, že je ochorenie liečiteľné.

3. Oznámiť najvhodnejší postup riešenia nálezu. Podanie informácie o pláne liečby môže v pacientke vzbudiť nádej na vyliečenie (Gamble 1998 In: Thomsen et al. 2007). Pacienti v tejto štúdii oceňovali jasný plán svojej budúcnosti.

4. Presne určiť následné kroky (napísať ich do správy), ako i meno a adresu lekára, ktorý sa o pacientku následne postará. Thorne et al. (2010) zistili, že pacientky pokladali z dôvodu strachu a zmätenosti za nápomocné, keď im lekár bol schopný naznačiť ďalšiu cestu, ďalšie „procedúry“ spôsobom, ktorý im dával zmysel. Dať im nádej je veľmi dôležité, hlavne v podobe informácií o tom, čo ich očakáva v budúcnosti. Pacientky potrebujú optimizmus zo strany lekára.

5. Poskytnúť priestor na otázky

6. Zopakovať nejasné informácie

Vhodná komunikácia diagnózy C50 na mamografickom pracovisku závisí od mnohých faktorov – o. i. spoločenských, kultúrnych a demografických. Vieme z mnohých štúdií, že nesprávna komunikácia v kontexte liečby rakoviny je žiaľ veľmi častá, čo má za následok psychosociálny stres, nasmerovanie k nesprávnemu rozhodnutiu sa pacientky, zníženie dôvery, nedorozumenia, nespokojnosť a zníženú kvalitu života pacientky (Thorne et al. 2005, Epstein – Street 2007 In: Thorne et al. 2010).

Zoznam použitej literatúry

1. Davidson, R. – Mills, M. Cancer patients’ satisfaction with communication, information and quality of care in a UK region. European Journal Of Cancer Care [online]. 2005;14(1):83-90. Dostupné na internete: Academic Search Complete, Ipswich, MA.

2. De Morgan, S. et al. ‘Well, have I got cancer or haven't I?’ The psycho-social issues for women diagnosed with ductal carcinoma in situ. Health Expectations [online]. 2002;5(4):310-318. Dostupné na internete: Academic Search Complete, Ipswich, MA.

3. Mills M. et al. The importance of information giving for patients newly diagnosed with cancer: a review of the literature. Journal Of Clinical Nursing [online]. 1999;8(6):631-642. Dostupné na internete: Academic Search Complete, Ipswich, MA.

4. Parker P. et al. Breast Cancer: Unique Communication Challenges and Strategies to Address them. Breast Journal [online]. 2009;15(1):69-75. Dostupné na internete: Academic Search Complete, Ipswich, MA.

5. Perry N et al. (ed.). European guidelines for quality assurance in breast cancer screening and diagnosis. 4. vyd. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Comunities 2006: 409.

6. Thomsen D. et al. Breast cancer patients' narratives about positive and negative communication experiences. Acta Oncologica [online]. 2007;46(7):900-908. Dostupné na internete: Academic Search Complete, Ipswich, MA.

7. Thorne, S. et al. Helpful communications during the diagnostic period: an interpretive description of patient preferences. European Journal Of Cancer Care [online]. 2010;19(6):746-754. Dostupné na internete: Academic Search Complete, Ipswich, MA.

Terajšia situácia na Slovensku

Na Slovensku sa všeobecne rakovina prsníka ešte stále pokladá za smrteľné ochorenie, o ktorom sa nehovorí (non-communicable disease). Je spoločenským tabu. Evokuje v našej spoločnosti zdesenie, predstavu neodvratnej smrti s dlhým a bolestným umieraním.

Zlepšovanie povedomia

Málo sa vie o tom, že je dobre liečiteľná aj dobre zistiteľná vo včasnom štádiu mamografiou, ako i o tom, že väčšina žien s touto diagnozou prežíva dlhé roky kvalitný plnohodnotný život. Toto povedomie môžu pomocť zmeniť samotné pacientky otvorenými diskusiami na danú tému, ktoré by boli súčasťou vzdelávacích kampaní a akcií pre verejnosť.

Využívanie skúseností pacientiek v skríningovom procese

Pacientske organizácie majú jedinečné a nezastupiteľné miesto vo vyhodnocovaní viacerých aspektov zdravotnej starostlivosti, keďže sú intenzívne zainteresovanou stranou, ktorá užíva a zažíva všetky aspekty systému zdravotnej starostlivosti od regulačných systémov, lekárov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Majú skúsenosti a vedia komunikovať aj potreby pacientky v tomto procese a referovať o jeho silných a slabých stránkach.

Zlepšovanie skríningového procesu v spolupráci s pacientskymi organizáciami

Skupiny pacientov systémom anonymných dotazníkov vedia podať spätnú väzbu o silných a slabých stránkach procesu zdravotnej starostlivosti a umožnia permanentne zlepšovanie celého skríningového procesu. Preto je potrebná úzka spolupráca a opakované zdielanie informácií s pacientskymi organizáciami.

Pacientske organizácie podporujú mamografický skríning

Ružová stužka n.f. spoločne s OZ Amazonky vykonávajú dlhodobo vzdelávanie verejnosti o prevencii rakoviny prsníka správnou životosprávou, športom,  samovyšetrením prsníkov a včasným zistením onkologického ochorenia účasťou na mamografickom skríningovom programe.

Výuka samovyšetrenia sa vykonáva na fantómoch prsníka je spojená s odovzdaním vzdelávacích tlačovín. Mnohé z akcií sú vykonávané v súlade s  celoeurópskymi akciami pod vedením Europa Donna, celoeurópskej únie onkopacientiek v intenciách Breast Health Day, Deň pre zdravie prsníkov. Tento rok bol v znamení osláv začiatku mamografického skríningu na Slovensku.

Prebiehali početné vzdelávacie prednášky pre verejnosť live aj online, virtuálny Beh pre zdravé prsia, Podpor športom BHD aj ty!, výstavy onkopacientiek survivors v Preventívnom centre OÚSA, ako i v Galérii X spojené so vzdelávaním účastníčok. Priebežne boli odovzdávané aj pripravované do tlače ďalšie vzdelávacie materiály na podporu mamografického skriningu. Akcie boli podporené aj médiami. Viac informácií na www.ruzovastuzka.sk

 

Platná legislatíva pre mamografický skríning

Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky: Zoznam mamografických pracovísk posúdených dočasnou odbornou pracovnou skupinou, ktoré komisia odporúča zaradiť do mamografického skríningu

Štandardný postup na vykonávanie lekárskeho ožiarenia a na výkon prevencie - skríningová mamografia