Cart

streda, 05. máj 2021

Súťaž - Pochúťky z Maruškinej kuchyne

Zdravie je dar. Dostávame ho často zadarmo pri narodení, ale niekedy oň pri našom hektickom spôsobe života prichádzame. Ako si pomocou výživy zdravie udržať alebo zlepšiť?

Naša Maruška, Ing. Mária Lokajová, autorka niekoľkých vydaní publikácie Chutné a zdravé nátierky, je fenomenálna kuchárka. Z bežných zdravých surovín za pár eur vyčarí neuveriteľne zdravé a veľmi chutné jedlá.

Maruška spolu s našou ekonómkou Evkou (Eva Macová), dcérou Ing. Natáliou Feketeovou a našou spolupracovníčkou Ing. Lydkou Vedejovou pripravovali podľa Maruškinych nových receptov zdravé a chutné jedlá (pozri aj rok 2020).

Tento rok vyhlasujeme súťaž:

Pošli Maruške svoj obľúbený recept na zdravé jedlo. Naše dievčence recept vyskúšajú a zverejníme ho v tohtoročných Pochúťkach. Účastníkov a účastníčky čaká pekná odmena. Vylosovanie víťazných receptov sa bude konať 15. októbra počas Medzinárodného dňa pre zdravé prsia (Breast Health Day).

Príspevky posielajte od 7. mája do 7. októbra 2021 na mail Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Tešíme sa na vaše recepty!

Srdečne zdravím všetkých priaznivcov tejto našej súťaže. Prišlo mi veľmi veľa receptov, ktoré sú rozmanité a vyzerajú (podľa ingrediencií) veľmi chutné. Úvod našej súťaže odštartujem mimo súťažne ja mojím veľmi obľúbeným receptom:

Pohánkovými fašírkami s cviklovým šalátom

Pohánka je mimoriadne chutná a zdravá obilnina, ktorá sa dokonca v Nemecku  a Rakúsku pestuje ako liečivá rastlina. Kedysi bola synonymom  chudoby a biedy, dnes kvôli úžasnému výživovému profilu, je hitom zdravej výživy. Môže za to obrovský obsah prírodného ruténu, a vďaka obsahu ďalších vitamínov a minerálov má priaznivé účinky na:

  • cievy, kosti (rutín v kombinácii s vitamínom C)
  • znižuje riziko rakoviny prsníka (vysoký obsah antioxidantov)
  • ochrana pred detskou astmou vysoký obsah horčíka a vitamínu E
  • je bez lepku
  • je na chudnutie!
  • pre diabetikov
  • znižuje krvný tlak
  • vysokoprospešná pre kardiovaskulárne zdravie
  • na pokožku
  • posilňuje imunitný systém

Recept na fašírky: hrnček premytej pohánky, opiecť na 2 PL olivového oleja, zaliať 2 hrnčekmi horúcej vody , osoliť, zakryť, variť pri malom ohni cca 20 minút. Do Vychladnutej pohánky pridáme  2-3 vajíčka, 2 cibuľky podusenej na troche olivového oleja, 5 strúčikov pretlačeného cesnaku, osoliť, okoreniť, pridať drvenú  rascu, majoránku, hrsť nasekanej petržlenovej vňate a pár lyžíc strúhanky alebo ovsených vločiek na zahustenie zmesi. Vytvarujeme guľky, ktoré obalíme v strúhanke alebo v celozrnnej špajľovej múke a z oboch strán vysmažíme do zlatista.

Recept na cviklový šalát: Použijeme  3 uvarené cvikly, 3 väčšie mrkvy, 3 uvarené vajíčka nakrájané alebo postrúhané,  nakrájané  sterilizované uhorky, 1 väčšiu cibuľu nasekanú na drobno, nakoniec všetko osoliť, okoreniť, pridať 2 PL kvalitnej horčice, 2 PL majonézy, 1 biely jogurt, premiešať a dať vychladiť.

Cvikla - červený poklad a čistič organizmu z hľadiska výživy je varená cvikla lepším zdrojom živín ako surová. Má vysoký obsah draslíka, kyseliny listovej, vitamíny skupiny B, vitamíny C, biotín, karotén,

  • horčík mangán, meď.
  • Preto je cvikla vynikajúca:
  • proti rakovine
  • podpora pečene,
  • zdravé srdce a krvný tlak
  • podpora rastu buniek
  • na pokožku i vlasy.
  • V neposlednom rade podporuje optimistickú náladu, pomáha proti demencii a pomáha posilniť imunitný systém.

 

Ahojte všetci, Po dlhšom čase úmorných horúčav sa hlásim s tromi nátierkami, ktoré som robila z Vašich receptov . Veľmi nás osviežili na stretnutí úžasných ľudí pod obrovským orechom a musím sa s Vami o ne podeliť.

Petržlenová nátierka  z pečeného petržlenu

Suroviny: 3 korene petržlenu, olivový olej, 1 PL medu, trochu sójovej omáčky, bylinky kto aké má,(*ja som použila rozmarín). 1,5 ČL horčice, 2 ČL kečupu, 2 strúčiky cesnaku, kurkumy, soľ, mleté korenie podľa chuti 1 balenie syra Lučina Karička.

Postup: Očistený umytý petržlen  nakrájame pozdĺžne a dáme do alobalu, pokvapkáme olejom, medom, sojovou omáčkou ,bylinkami ,zabalíme a dáme piecť na cca 40 minút do trúby. Po vychladnutí popučíme (rozmixujeme) pridáme horčicu, kečup, kurkumu, cesnak a vaničku ľubovoľného smotanového syra.

Keď som si túto nátierku z pečeného petržlenu prečítala na mojej stránke, hneď ma zaujala a išla som na to. Suseda cez balkón kričala, že čo to robím. (vraj zvláštne vône pri pečení petržlenu, ktorý má práve aromatický petržlen). A ja že petržlenovú nátierku. A ona, že brrrrr……No ubezpečujem Vás, že nie je brrrrr….,  je vynikajúca.

Naviac petržlen obsahuje kopec vitamínov a minerálov vitamín A, B, C, Fe, K, Na, Mg, chráni zdravie srdca, zlepšuje hustotu kostí, zlepšuje trávenie, rozpúšťa žlčníkové a obličkové kamene, zvyšuje energiu, bojuje proti infekciám a baktériám, posilňuje imunitu, udržiava zdravú pokožku. Petržlen antické národy uctievali ako symbol radostia slávy. Veniec z neho dávali víťazom pri športových zápoleniach.

O rozšírenie tejto zeleniny sa postaral Karol Veľký.

Špenátovo-bryndzová nátierka

Suroviny: 125 g umytého špenátu, 125 g bryndze, 4 cesnaky, soľ, čierne mleté korenie, trochu drvenej rasce 1 cibuľa

Postup: na oleji speníme cibuľu, pridáme natrhaný čerstvý špenát, ochutíme. Po vychladnutí vymiešame s bryndzou, prelisovaným cesnakom, korením, rascou.

O zdravých účinkoch špenátu vie každý, okrem rôznych vitamínov a minerálov obsahuje aj látku neoxantrín, ktorá pomáha ničiť bunky poškodené rakovinou a samozrejme je skvelým zdrojom kyseliny listovej na využiteľnú energiu.

No a o bryndzi - o našom bielom zlate, veľkej probiotickej bombe – snáď ani písať nemusím.

Nátierka z kyslej kapusty

Suroviny : 25 dkg kyslej kapusty, 2 stredne veľké mrkvy, 1 cibuľa , 3-4 strúčiky cesnaku, 2PL vega majonézy Mayo, 2-3 PL mäkkého nezrejúceho srvátkového syra Ricotta, soľ, korenie, vegeta, kôpor.

Postup: Kapustu vytlačíme zo šťavy, na jemno nakrájame, pridáme nadrobno nakrájanú cibuľu, nastrúhané mrkvy, prelisované cesnaky, ochutíme soľou, korením, vegetou, jemno nasekaným kôprom, primiešame ricottu príp. Kyslú smotanu. Podávame vychladenú.

Kyslá kapusta – jej významný zdravotný prínos pre naše zdravie poznáme všetci. Starí Rimania a Gréci ju nazývali “všeholiek” Je známy fakt, že práve kyslá kapusta zachránila mnohých námorníkov britského kráľovského kapitána Jamesa Cooka pred ochorením na scorbut, dal jej naložiť na svoju loď 3,5 tony!

Kapusta je:

  • výborný zdroj vitamínu C, podporuje tvorbu krvi,
  • zvyšuje obranyschopnosť organizmu, znižuje krvný tlak,
  • aktivuje funkciu čriev a vylučovanie toxických látok

No a na záver Vám želám krásne leto. Ponúknite mi prosím z vašich obľúbených zdravých receptov niečo osviežujúce, nenáročné na tieto horúce dni. Čochvíľa sa ozvem so sľúbenými receptami.

 

Pokračujeme veľmi zaujímavým receptom na žihľavové placky. od našej respondentky. Je to veľmi jednoduchý a pritom vďaka skvostu zvaný žihľava, výnimočne zdravý recept.:

Recept na žihľavové placky: potrebujeme  2 dcl žihľavových listov rozmixovaných s trochou vody,4 vajcia, 300 g celozrnnej špajľovej múky, 3 strúčiky cesnaku., soľ, korenie a olej na smaženie. Rozmixovanú žihľavu s vodou zmiešame s rozšľahanými vajcami, múkou, soľou, korením a s pretlačeným cesnakom. Na horúcej panvici tvoríme placky, ktoré smažíme na oleji.

Žihľava:

Aj napriek prhlivosti – miláčik prírody, pretože sa pre jej mimoriadne liečivé schopnosti využíva celá rastlina, korene, stonky, I kvety:

  • slúži ako prevencia vzniku rakoviny
  • detoxikuje organizmus
  • odporuje zdravé srdce a pevné cievy
  • chráni bunky,
  • slúži  ako prevencia proti anémii,
  • znižuje hladinu cukru v krvi
  • má priaznivý účinok na psychický stav,
  • posilňuje imunitu.

Tešíme sa na ďalšie príspevky  Na budúce  pripravíme pre Vás zo surovej červenej šošovice od

Janky, výborný špargľový koláč od  Vierky a zeleninovú maškrtu od Agi.

Vaša Maruška!

streda, 05. máj 2021
Varili Maruška a Evka. Vyskúšali vynikajuce recepty a odporúčajú ich aj vám.
Petržlenová pomazánka
Kapustová pomazánka
Špenátová pomazánka